Saturday, May 24, 2014

DIY Face Scrub untuk Kulit Berminyak

hai semuaaaaa!


hello and asslamualaikum ^^. Kulit kita macam-macam jenis kan. saya pun kadang-kadang bila tukar pencuci muka, kulit jadi berminyak. But kulit saya ni pelik sikit, ada bahagian yang berminyak, ada bahangian yang tak. Mostly berminyak dekat kawasan T-zone tu kan T__T. Lepas tu jerawat suka la tumbuh dekat dagu and hidung tu. stresssssss. T__T.





























Tapi bagi pemunya kulit berminyak jangan sedih. sebab sebenarnya orang yang kulitnya sedikit oily ni, kurang untuk berkedut berbanding dengan dried skin. wuuuhuuu. sebabnya, natural oil yang dirembeskan oleh kulit kita adalah bertindak sebagai moisturiser ! sebenarnya ada kelebihan jugak. bahaa cuma kita kene kurangkan jugak rembesan minyak untuk kulit kita ni untuk kasi balance, baru healthy ^^


So ni nak cerita sikit. macam mana nak buat scrub sendiri dengan bahan-bahan yang sebenarnya dah ada dekat dapur. hah?? seroius! betoooooooool. Barang-barang semua barang dari dapur. Tapi harini nak cerita macam mana nak buat scrub untuk oily skin ! yeap jom check it out.




DIY  Face Scrub for Oily Skin 


bahan-bahan yang perlu ada :





cara-cara yang senang jom tengok ^^



Ok langkah seterusnya, campur both honey (madu) dengan brown sugar (gula perang) tu dan gaul sampai sebati.






Macam dalam gambar kat atas ni. Lepas tu dia akan hasilkan gabungan yang texture macam paste. And dah siap ! senang kan. Then boleh terus apply scrub to direct to face and scrub perlahan-lahan jangan duk tenyeh sangat nanti kulit muka boleh irrittate. hehe Kulit muka kita kan sensitip atau nipis. Ok boleh scrub sampai tiga minit. 


Sebelum scrub tu, korang pun boleh basuh muka dulu dengan pencuci muka, depend la. Tapi better cuci dulu. Lepas dah scrub, boleh basuh dengan air dan lap muka. Tadaaa ! glowing muka. kekeke  *takde gambar nak tunjuk, nanti la update semula k. hehe. Haaa lagi satu nasihat, jangan letak merata scrub ni sebab takut bersemut pulak nanti. haha as we know, tu kan campuran gula and honey. dua-dua manis tuh !


Scrub ni elok amal sekali seminggu, dan jangan kerap sangat dalam seminggu tu, sebab boleh buat kulit irritate. InshaAllah amalkan scrub ni boleh handle our oily skin dengan cara yang betul. maksudnya? Ok maksudnya, minyak yang terhasil dari kulit kita tu adalah natural oil, cuma kadang-kadang terlebih. So matlamat kita bukan untuk 100% buang oil tu, just kena seimbangka ia. 


Sebabnya, terlalu banyak oil pun tak bagus juga. Bila terlalu banak, ia boleh menyebabkan pore clog, sumbatkan liang-liang pori di kulit kita and boleh menyebabkan jerawat kebiasaanya bila bercampur bacteria. Dannnnn elakkan untuk sentuh muka dengan kerap, sebab ia boleh menyebabkan pemindahan oil and even bacteria dari tangan ke muka! seriously. 



Okey ada sape-sape lagi yang ada tips untuk oily skin? Jom share. 
Sharing is caring. hehe 




thanks and credit to : amalkhanamalkhan










Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This Share on Google Plus Share on Tumblr

4 comments:

  1. ooohh ooo boleh daku cuba nanti, kerna muka daku sangat berminyaaakk bila habis aje study, alahaaai

    ReplyDelete
  2. hee salu juga buat .. :D after that, pakai yogurt mask.

    ReplyDelete